Iran i verden
Der er langt fra Danmark til Iran –
også med flyver
Men Iran er nu alligevel mindre mærkeligt end man skulle tro.
Iran er et vejkryds i historien
Et knudepunkt for karavaneveje fra øst til vest
En opmarchplads og et ”tag selv bord ”for folk på vandring.
Arierne, tyrkerne, mongolerne, araberne, europæerne, russerne og
amerikanere var der
Og måske flere endnu
Og vi var der også!
Med en fortid blandt de første - og en storhed blandt de største.
Jeg så ikke skyggen af ”ondskabens akse” mens vi var der – men den var
måske gemt væk fordi de vidste vi kom?
Landet
Iran er et stort land.
Et land højt hævet over havet.
Med mange mennesker
De planter træer i Iran.
Overalt – med tro på fremtiden
Fortidens bjerge var grønne – nu er de grå – men de bliver grønne igen .
Inshalla
– om gud vil.
Højslette
Højsletten er trøstesløs
Mellem to rækker bjerge
Med en vej i midten
Telefonledninger langs vejen kilometer efter kilometer
Et par huse
Ikke et træ
Men får og geder
Veje og karavaner
De bygger veje i Iran
Mange har ligget hvor de ligger i 1000 år
Nu får de asfalt på.
Nogle bliver gjort bredere så de moderne karavaner kan komme frem.
Så må de gamle byporte rives ned for at give plads til fremskridtet
Der er sten nok til byggeriet
Grus overalt
Der er vandrender langs vejene i byerne
Pas på du ikke på falder i dem.
De er dybe.
De gamle karavaneserailer ligger hvor de altid har ligget
Åbne for de vejfarende
Aldrig lukkede
Får
Der er får overalt
På vejene
Langs vejene
På landet
Inde i byerne
Med og uden hunde til at passe på dem
Hvad mon det koster at køre et får ned?
Og på menuen
Får under alle former
”far får får får ? nej får får lam!
Nomader
Med får og geder og en lastbil
Familien ligger i telt som de altid har gjort
Mon de er velkomne blandt de bofaste iranere?
Forurening
Det flyder med plastik alle vegne
Poser - dåser -flasker
Luften er tyk at smog i de store byer
Vandet er sjældent rent
”Civilisationens” svøbe.
Paradis
Det persiske paradis er en have
Med en mur omkring
Vi ser mange små paradiser i
Iran
Men hvor er det ”rigtige” paradis?
Det fra Biblen og Koranen?
Er det noget der kommer eller noget der er her allerede?
Og hvad sker der når den 12 imam vender tilbage?
Byen
Et tivoliland af farver og elektriske lys
Af mennesker der lever tæt og hektisk
Ude i byen og hjemme i deres eget
private Iran
Iraneren er ikke det samme menneske ude som inde.
Teheran.
Storbyen .14 mio indbyggere
Shiraz
.
Blomsternes by.
Digternes by. Hafez og Sadi
Esfahan.
Byen med den store plads. Broernes by.
Beton
Der bygges overalt
Veje- huse - broer
I by og på land
Kraner alle vegne
Jordbunker
Grusbunker
Stilladser
Trafik
De kører i 3 baner hvor der kun er 2
De kører motorcykel og knallert uden styrthjelm
Men den hænger af og til over styret
De holder også stille – kofanger ved kofanger
Bremselængderne er negative når der køres stærkt.
Så siger det BANG
Der gælder om at komme frem
Det gælder om at komme først
Alle mod alle.
En larm uden lige
Men det går forunderligt godt.
Der er ikke mange cykler
Men fodgængerne løber frem og tilbage mellem bilerne og motorcyklerne
Med livet som indsats
Men over gaden kommer de
Som regel.
Tæpper i Basaren
På altaner
På cykler
På bænke
På gulvet
På væggene
Overalt er der tæpper
Røde brune, hvide
Alle farver
Det tager flere år at væve et godt tæppe
Priserne er derefter
Skal man handle tæpper skal man have god tid.
Vi købte ikke noget – denne gang
Men pæne - det var de!
Taxi
De står og venter på dem langs vejene
De fleste taxi kører i faste ruter og samler passagerer op på vejen.
Hvad mon det koster og hvordan ved man hvor de kører hen?
Men de er til for alle!
De er mere demokratiske end busserne hvor kvinderne må sidde bag i
vognen
I taxien blandes kønnene.
Tænk at det går!
Mennesket
Iranerne er stolte over at være Iranere.
De er en ung befolkning med en tro på fremtiden
De lider ikke synlig nød
men
De er bekymrede over den måde omverdenen betragter Iran på
Mænd
De kører de fleste biler – men ikke dem alle.
De ryger – men det gør kvinderne også
De drikker te og taler sammen i grupper af mænd
De dyrker
varzeš-e bāstanī
” forfædrenes sport ”
så de kan blive dygtige til at kæmpe for landet og til at beskytte de
svage.
De er sorthårede og går i cowboybukser som alle andre
De bærer ikke slips
Det gør jeg heller ikke
De unge mænd har det ikke let.
De går rundt i grupper og forsøger at se på damer.
Men det er ikke let at komme i kontakt med det modsatte køn
Hvad mon pigerne mener?
Kvinder
De persiske kvinder er smukke!
Smilende, stolte
Og de kæfter op.
De skal helst skjule deres skønhed
De skal helst slukke deres smil
De skal helst bøje deres nakke
Men de kæfter stadigvæk op
Så det skal nok gå
Med tiden.
De sorte kvinder
De skjuler noget
Sig selv?
Skammer de sig over noget?
Frygter de at noget vil ramme dem?
Jeg tror at der gemmer sig et lystigt sind bag det mørke ydre.
Landsbyens kvinder har brogede kjoler under deres sorte chador
De gemmer sig til deres mænd.
Eller er det til GUD?
Tørklædet
Kvinder går med tørklæde i Iran
Men der er kvinder og kvinder
Og tørklæder og tørklæder
I farlige festlige farver
I tækkeligt sort
Men med noget skjult underneden
En løssluppen hårlok
Et smil fra en mild mund
Tænder så hvide som sne
Hvem slår øjnene ned?
Ikke dem!
Og tørklædet glider hele tiden tilbage og afslører mere end det skjuler.
Gudinder i særpræget forklædning
Børn
Der er mange små børn i Iran, men ikke mange barnevogne
Børns skal bæres!
Glade skolebørn
Nysgerrige
Åbne
Muntre og ikke spor bange for os
Piger for sig og drenge for sig.
Hello – Hello. How are you ?
Where are you from ?
Denmark - Where is Denmark?
May I photograph You ?
Muhammed tegningerne er I hvert fald ikke nået dertil endnu
Til Iran udenfor det officielle Iran
Godt for det
Vi har stadigvæk et godt forhold til hinanden som vi kan gøre bedre
Familien
Noget vi har glemt
Børn og naboer i skøn forening
Aktive kvinder og kloge mænd
Legende børn
I en stor forvirring
Iran i Iran
Iran er hjemme
Bag de 4 vægge
Der hvor tørklædet lægges
Der hvor man (måske) tager ”en lille en”
Der hvor man finder sit andet jeg
Det private.
Med fri snak – også om magtens mennesker
Med musik og sang
Med livlighed og varme
Med godt naboskab
Og god mad
Og kontakt mellem kønnene.
Der også dårlige naboer
Naboer der vil sig selv det godt
På andres bekostning
Allah
Gud er stor!
Mullaherne
De er ikke præster men de er kloge
De er de klogeste!
De ved hvad GUD vil.
De er der alle vegne
På billeder
Men man ser kun få i virkeligheden.
Det religiøse politi er der i stedet for.
Hvor er de mullaher der styrer samfundet?
Skændes de indbyrdes om hvad GUD mener,
eller prøver de alle på at få ret?
Udsteder man fatwaer mod hinanden?
Og hvordan bliver man stor ayatollah?
Moskeerne
De er smukke
Med mosaik
Der er mange af dem
Der er folk i dem
Shia muslimer beder anderledes end sunni muslimer
3 gange om dage i stedet for 5
De har slået to af bønnerne sammen
Effektivitet eller forsømmelighed?
Den offentlige moral
DE er der!
Vi har set DEM
Men DE har ikke gjort OS noget.
Men DE er der!
Hvis ære er det DE passer på ?
og hvorfor må Muhammed ikke se på damer?’
Er det ”alle familiers ære” DE vogter på hvis den ikke selv kan?
Den unge kærlighed har det svært.
Politik med Allah ved roret
Det handler om penge
Det handler om olie
Det handler om magt til at ændre tingene
Hvad vil mullaherne bruge deres magt til ?
Vil de behage GUD?
Vil de berige sig selv?
Vil de frelse verden fra dens fejlopfattelser?
Vil de bygge atombomber eller bare have elektrisk lys til alle?
Forsøger de bare at overleve under et ydre pres?
Hvad vil de?
Fortid og nutid
Der var mere vand i floderne i gamle dage
Der var træer på bjergene
Persien var større
Der var (af og til) plads til
flere meninger
Den unge perser på Dareiu’s tid skulle lære at ride, at skyde med bue og
at tale sandt.
Museer
Der er mange fine museer i Iran med mange fine sager.
Men der mangler noget!
Det findes i Louvre, i British museum, i København og mange andre steder
De vil gerne have deres fortid tilbage
De er stolte af den.
Nur Abad
Man har fundet et nyt palads.
Uden for lands lov og ret.
Det vil vi se!
Først kan vi ikke finde det –
Men så viser flinke unge mænd vej.
På knallert – de er tre på en knallert til én.
Med mobiltelefon for øret som alle andre steder i verden
Der er storhed i den lille udgravning.
Vi glemte vist at give de unge mennesker lidt drikkepenge
Men de var nok bare venlige uden bagtanker.
Archemeniderne (648 -330 f kr)
Cyrus den store var den første hersker med tilnavnet ”den store”.
Han udviste storhed i magt og storhed i tolerance.
Seleukiderne
( Alexander den stores efterfølgere ) 330-250 f.kr )
Parterne
(250 fkr – 226 e kr)
Sassaniderne
( 226 - 651 )
Ummadyaderne og alle de andre
(651- til nu )
Det var den gang araberne invaderede Iran
Og siden mongolerne og tyrkerne og russerne og englænderne og
amerikanerne og Irak
Hvad nu ?
Persepolis
25 århundreder skuer ned på os siger Torben
Eller var det Napoleon i Ægypten?
Gammelt er det i hver fald.
Carsten Niebuhr var der omkring 1765 og vi var der i år
Og lige imponerende er det.
Shahen ville lade fortidens storhed smitte af på nutiden
Men han viste ikke mådehold, så det gik galt.
Krigen
Der døde mange i krigen mod Irak.
Over 1 million mennesker.
Vi så ingen krigsinvalider
Hvor er de henne ?
Er det en skam at være invalid i Iran ?
Er der en hævnfølelse mod sunni muslimerne i Irak ?
Er man parat til at betale omkostningerne ved en ny krig ?
Mad og vin
Maden
Maden var god
”så mange fluer kan ikke tage fejl”
Lam, løg, purløg, brød,
Grøntsager, krydderurter og masser af søde sager
Vand, Zam Zam, og dugh
Man gik ikke sulten fra bordet.
Der var dog nogle der fik en dårlig mave
Vin
Druen fra Shiraz er verdensberømt
Men der er ingen vinmarker tilbage
Hafez digtede om kvinder og vin
Det er måske derfor han er så populær.
Blot ikke i skolevæsnet.
Man skal ikke lære sine børn alt .
Hvor blev de roser af som Hafez gjorde sine?
Hvem drak den vin og fandt den for farlig ?
For folket
Fra et persisk tehus
De laver god te i Iran
Tehuset ligget i paradiset
Omgivet af en larmende stilhed
Fredagbøn for ikke muslimer
Støjen er fjern
Sindet bliver let
Teen er god
Hvor synger nattergalen mon i dag ?
Sprog og poesi
De digter om roser og nattergale
De digter om vin og kærlighed
De digter om storhed
Farsi
Det lyder (næsten) som dansk
Selvom man ikke forstår et suk.
Men det er det ikke.
Det tales på samme måde.
I sætninger
Ja ja og nej nej
Med samme musik som på dansk
Men man forstår ikke et suk.
Jeg tror man lære det hvis man vil
Persiske ord i det danske sprog
Perser
Persepolis
Perserkrigene
Shah og Shahansha ( kongernes konge )
Skak
Sufi
Dervisj
Divan
Karavane
Sjal
Kaviar
Chillum
Kelim
Moskus
Sjakal
Tiger
Mit indre Iran
Det var ikke som jeg ventede
Iran var større
Mere moderne
Billigere
Mere øde
Med flere bjerge
Et land med smukke mennesker
Med mange flere biler end jeg troede muligt
Med en frygtelig trafik
Der var megen forurening
En masse rædselsfulde huse
En masse vidunderlige huse
En utrolig hjælpsomhed
Mere effektivt
Mere ærligt
De laver god te
Den alkoholfri øl var også god
Det flade brød var godt
Jeg vender gerne tilbage!
Inshalla – om gud vil
Og de Iranske myndigheder.
|