At Lede.
lede I, en, uden plur. (fællesnord.: oldnord.
leida.. afl. af led IV) afsky , væmmelse:
føle ledelse ved noget.
lede II, -ede (spec. i betydn. 'stå i spidsen
for) ell. -te, -else og ning (fællesgerm.: oldnord.
leida. eng. lead. tysk leiten,. afl. af verb. lide
egl.. betydning at få til at gå '; besl.m. led I) styre,
føre: Led os ikke i fristelse (Matt. 6.13); forretningen er
dygtigt ledet,. Metaller leder (~: overfører elektricitet eller
varme) bedre end træ,. akkuratesse er hans ledende princip, ledende
artikel (efter eng. leading article. tysk leitartikel)
d.s.s leder 3.
lede III, -te (fællesgerm.: oldnord. leita.
oldeng. wlatian stirre, gotisk wlaiton se sig om) søge
(efter): jeg ledte forgæves efter dig; det kan du Lede længe efter,
det finder du aldrig; L efter ordene, når man taler: L
noget frem finde det frem ved at søge; han ledte bogen igennem
for at finde citatet
Notatet er formentlig skrevet i 1988 og er
brugt som baggrundsmateriale for en række foredrag om ledelse
jeg holdt dengang . Fra mit foredragsmanuskript har jeg fundet
en række noter som jeg skriver i tekstbokse som denne her.
Mit ærinde er
at tale for :
- at ledelse er noget der skal tages
alvorligt både for de der leder og de der ledes.
- at der ikke i almindelighed er noget
modsætningsforhold mellem de der leder og de der ledes ,men
i højere grad fælles interesser.
- at ledelse er noget positivt og
værdifuld og ikke noget odiøst
- at jo mere uoverskuelig fremtiden er
,jo mere alting ændrer sig , jo større er behovet for
ledelse.
- at afmystificere ledelsesbegrebet.
Lederen er ikke den eneste uundværlige person i en
virksomhed. Mange medarbejdere kan være vigtigere for
virksomhedens fremtid end ledere.
|
INDHOLD
I. At lede
II. Lederen
- Hvem er det?
III.
Forskellige former for ledelse.
IV.
Motiverende ledelse
- hvad er så det?
V. Lederen
og ledelsen.
VI.
Og hvad får
lederen så ud af alt det der?
Efterskrift - Ideal & virkelighed.
Der er hos mange mennesker en betydelig modvilje ved at
blive "ledt" i betydningen:
- ført i snor
- taget ved næsen
- kostet rundt med
- brugt til
- beordret til,
og hvad man ellers kan sige af ubehageligt om ledelse.
Om at blive taget ved næsen.
Dette ubehag bliver især tydeligt, hvis man ikke selv er
klar over "hvor" man blive ledt hen, og "hvorfor", og hvis man i øvrigt
føler, at man ingen indflydelse har på sin situation.
I et samfund af højtuddannede mennesker, der har fået
dækket deres mest elementære behov for mad, drikke og husly, vil der
derfor være en tendens til at nedvurdere behovet for ledelse, til fordel
for "den enkeltes frihed".
Denne situation medfører imidlertid typisk tendenser til
et uønsket KAOS, hvor ingen alligevel får lov til at gøre som han eller
hun vil, idet "de andres" frie udfoldelse begrænser ens egne muligheder.
Udøvelse af ledelse for en gruppe mennesker skal derfor
ikke ses som en begrænsende faktor for den enkeltes frihed, men som en
måde til at skabe orden i kaos på, og til at opnå de fordele for alle
der ligger i at handle i fællesskab.
Behovet for ledelse og måden den skal og kan udøves på
er ikke den samme i alle situationer, den afhænger af situationen den
pågældende gruppe er i.
En kampenhed i en krigssituation skal ledes på en anden
måde end et hold forskere i fredstid. Men målet er det samme
- at få en gruppe mennesker til i fællesskab at fungere
på en hensigtsmæssig måde til alles fordel.
Det handler om mennesker
HVAD ER LEDELSE?
Der er utallige definitioner på hvad ledelse er. Enhver
er fri til at vælge sin egen.
Ledelse er først og fremmest noget med mennesker.
Lederen skal kunne stimulere og motivere
mennesker |
Man "leder" ikke en bil! Den kører eller styrer man.
Det er ikke enhver styrende eller dirigerende adfærd
overfor mennesker, man vil kalde ledelse.
Et regulerende budskab, f.eks. en LOV, rettet mod en
meget stor personkreds - et helt lands befolkning har ikke meget at gøre
med ledelse, ligesom en "slavepiskers" hensynsløse udnyttelse af en
gruppe, heller ikke har det. Gruppen af mennesker der ledes skal være
nogenlunde klart afgrænset, og der skal være et vist minimum af frihed
for den enkelte til at tilhøre gruppen eller lade være.
Ledelse er en "AKTIV" proces fra lederens side.
Man kan billedligt set beskrive ledelse på følgende
måde:
En leder skal først "finde" de mennesker han eller hun
skal lede.
Hvem er de?
Hvad kan de?
Hvad vil de?
Hvad gør de?
o.s.v.
At "finde" sine medarbejdere vil bl.a sige
at blive accepteret, at legitimere sig ,og at overbevise om
behovet for ledelse. dette kan
bl.a gøres ved :
- åbenhed om hvad man gør
- lade være med at love en gruppe
medarbejdere fordele frem for andre som du ikke kan fortælle
i alles nærvær.
- brug tid på at lære nye medarbejdere
at kende
- fasthold som udgangspunkt at der er en
fornuftig forklaring på alt det nye man ser og hører uanset
at det måske ikke ved første øjekast ser alt for indlysende
ud.
- vær opmærksom på rygter og myter der
opstår i processen med at "finde" sine medarbejdere og se at
få aflivet de uønskede før det går for vidt.
|
For at - lede nogen et sted hen, skal man først vide
hvor de er nu.
Når lederen har "fundet" sin gruppe, skal han skabe
eller finde løsninger på "de eksisterende problemer" hvortil
gruppen har brug for ledelse, d.v s. der hvor fællesskabet er stærkere
end summen af de enkeltes aktiviteter.
Efter at have fundet løsninger på "de gamle
problemer" kommer en meget vigtig del af ledelsesopgaven,
nemlig at søge efter "nye problemer" der kan optage gruppen.
At lede er også at søge
En gruppe mennesker kan ikke holdes sammen, hvis der
ikke er et formål med det.
Man kan også definere ledelse ved hjælp af en række
"enkeltbegreber" så som at skulle "træffe beslutninger", "sætte mål",
"belønne/straffe" osv. , alt sammen facetter af ledelsesbegrebet, men
ikke alle specifikke for ledelse. Der er f.eks. mange andre end ledere
der skal træffe beslutninger.
Udøvelse af ledelse i vor tids samfund, i den rige del
af verden, skal udøves under hensyntagen til:
- at de der skal ledes alle er veluddannede
- at de enkelte mennesker i en gruppe som regel er meget
specialiserede i deres funktioner, hvorfor den interne afhængighed
mellem menneskerne i gruppen er stor
- at den enkeltes materielle levestandard er så høj, at
de fordele fællesskabet giver den enkelte ikke altid motivation nok til
uden videre at ville handle i fællesskab.
Ledelse må derfor udøves i en form der forudsætter
accept og indforståelse fra de der ledes, hvilket som regel også betyder
at de skal MOTIVERES til at handle som lederen foreslår.
Motiverede mennesker arbejder effektivt og målrettet.
Der findes både gode og dårlige ledere
Den dårlige leder :
- er uinteresseret i sin gruppe. Tænker
kun på egen fordel. Medarbejderne er til for hans skyld.
- er umodtagelig for råd. Lytter ikke
til andre.
- sætter sig ikke ind i sine sager.
- er ubeslutsom og vægelsindet
- er aldrig tilstede så medarbejderne
kan komme i kontakt med ham.
- er uærlig
- er bange for at prøve noget nyt
- er bange for sine medarbejdere
- ser ned på sit personale eller dele af
det f.eks "ikke- akademikere" .
- dækker sig bag sine medarbejdere når
det går galt
- tiltager sig fordele han ikke vil
udstrække til sine medarbejdere.
|
Ledelsesopgaven er situationsbestemt og tidsbestemt.
En god leder kan lede dårligt i en situation, og godt i
en anden og omvendt.
En leder er også et menneske.
Man kan forsøge at beskrive lederen ved nogle
hovedegenskaber /karakteristika der bedst muligt beskriver det at være
leder.
En leder, leder ikke hele tiden. Han eller hun gør også
andet
Men han er altid "synlig" og må derfor være klar over,
at alt hvad han gør, af andre kan blive opfattet som en
ledelsesaktivitet man bør være opmærksom på og forholde sig til.
Lederens handlinger bliver let normdannende (påklædning,
omgangstone).
"Synlig ledelse" som et begreb fra
"ledelseslitteraturen" er derfor normalt altid en kendsgerning. Det der
er vigtigt er "hvad man ser".
Lederen er synlig ,også når han ikke
"leder" |
En egenskab der ligner "synlighed" er "tilgængelighed".
Hvis lederen ikke er "tilgængelig" for ret mange, vil
han give anledning til megen rygtedannelse og spekulation, samt til at
de han er tilgængelig for, f.eks. et eller flere chefniveauer, talsmænd
o.s.v., får en slags monopol fortolke lederens budskaber og fremtoning,
med de muligheder for fejl og misfortolkninger der ligger heri.
Lederen skal være tilgængelig for alle .
Lederen skal have lyst til at lede, og skal betragte
det som legitimt at lede
Jo mere man holder af sit job, jo bedre bliver man til
det. Det gælder også ledere. De tendenser der har været til at
nedvurdere ledelsesopgaven, f.eks. ved at lade den gå på tur mellem
deltagerne i en gruppe, eller ved at tildele ledelsesopgaven til den der
har mindst lyst til den, er skadelige, og udtryk for en misforståelse af
ledelses- opgaven.
Politimester Bastian
Ledelsesopgaven er en professionel opgave der kan
varetages godt eller dårligt. Hvis den varetages dårligt, går det ud
over den gruppe mennesker lederen har ansvar for at lede.
Det går ikke nødvendigvis udover lederen.
En leder skal være villig til at anvende sin
ledelseskompetence.
Manglende ledelse udgør et tomrum der fører til
demotivering i en gruppe, samt manglende evne til at handle i
fællesskab.
En inaktiv leder er farlig for en gruppe, fordi han
blokerer en positiv udvikling for helheden.
Det må naturligvis ikke forveksles med situationen, hvor
en "formel leder" i praksis viger sin ledelsesrolle for en "reel leder"
der bare ikke er betegnet som sådan (f. eks. når et kontor ledes af en
fuldmægtig, selv om der formelt stadigvæk findes en kontorchef, der dog
ikke blander sig i tingene).
"Delegation" er heller ikke nogen god erstatning for
inaktiv ledelse.
Delegation er et vældigt godt princip, men det
forudsætter en stærk central ledelse, at delegere ud fra.
En leder skal naturligvis ikke lave alting selv, men
skal i videst muligt omfang delegere beslutningskompetence bredt ud i
gruppen således, at den placeres der hvor den største effekt for
fællesskabet ligger ved at placere denne.
En leder skal holde af mennesker.
Ledelse er arbejde med mennesker. Holder man ikke af dem
som mennesker bliver man aldrig nogen god leder.
En god leder beskytter sine medmennesker, han udnytter
dem ikke.
En god leder skal kunne skabe kontakt til sine
medmennesker, ellers kan han ikke "finde dem", og lede dem derhen de
skal.
En god leder skulle kunne fungere på en sådan måde, at
han eller hun vil blive valgt af sine underordnede som leder, hvis det
var demokratiske valg, der afgjorde lederudvælgelsen.
En leder skal kunne tale med og til mennesker, samt have
evne til at lytte til, hvad andre siger.
Mao om beskedenhed. (Han har sagt det
- men har han ment det ? )
En leder skal kunne en masse andre ting, alt efter den
situation han/hun/gruppen er i.
Nogle eksempler:
Selvstændighed. Når man påtager sig at finde
vejen for andre, må man selv være parat til, at gå i forvejen og søge.
Stædighed. Der er meget lidt der lykkes første
gang
Lederen må være den der tålmodigt og vedholdende siger
"prøv igen".
Troværdighed. Lederen skal kunne få andre til at
stole på ham eller hende. Troværdigheden gælder både den gode vilje til
at arbejde for gruppen, samt evnen til faktisk at kunne gøre det.
Beskedenhed . En leder må først give de andre
deres retmæssige del af æren før han tar’ der kan blive tilovers til ham
selv.
Flere krav til lederen :
- velbegavet
- veluddannet
- vilje til ledelse
- varietet og nuanceret karriere
- have evne til at forny sig
- høj pædagogisk sans
- skal kunne lytte
- skal kunne erkende at man begår fejl
- have proportionssans. Kunne skelne
mellem stort og småt og kunne prioritere.
- skulle kunne påtage sig forskellige
roller
- skal kunne finde nye "talenter"
- skal kunne give medarbejderne gode
muligheder for udfoldelse.
- Den offentlige leder må lige som den
private kunne løbe en risiko og tage chancer.
|
Ledelse skal være situationsbestemt.
Eksempler på situationsbestemt ledelse efter medarbejdergruppens
størrelse. |
Lille gruppe på indtil ca 30 personer
f. eks et "kontor ". |
Stor virksomhed på over 1000 medarbejdere |
lederen kender alt og alle |
lederen kender kun få |
lederen er kendt og tilgængelig |
lederen er ukendt og utilgængelig |
lederen kan formidle information direkte og kontrollere dens
effekt |
lederen kan kun arbejde indirekte med information |
lederen kan lytte og lære af alle |
ledere en kun i kontakt med få medarbejdere der næppe er
repræsentative. |
lederen kan skabe fællesskab om mål |
fælleskabsbåndene bliver svagere |
lederen kan selv kontrollere og korrigere |
kontrol og korrektion sker indirekte via andre |
I den givne situation kan man imidlertid anvende
forskellige ledelsesformer og få forskellige resultater ud af dette.
Den ledelsesform jeg vil anbefale som værende den mest
velegnede til "normalsituationen" i det danske samfund, kalder jeg
MOTIVERENDE LEDELSE eller ledelse gennem motivation af
mennesker.
Denne ledelsesform kombinerer en lang række forskellige
handlemåder til et samlet hele. Den er også udtryk for en tro på
mennesket.
Der findes andre ledelsesformer end denne; nogle der
indeholder de samme elementer som i Motiverende ledelse men som vægter
dem på en anden måde end jeg.
Der findes også ledelsesformer der i deres "rene" form
ligger meget langt fra motiverende ledelse.
Som eksempel herpå kan nævnes.
a. ledelse ved anvendelse af "ordrer", forstået som
ordrer der ikke forklares, og hvor der ikke søges accept hos de der
ledes, i hvert fald ikke på tidspunktet for ordregivningen.
En sådan ledelsesform kan sikkert være relevant hos
militæret i en krigssituation, men næppe mange andre steder.
Flag den vej !
b. Trusler om straf/løfter om belønning i den rene form.
En plantageejer, der betaler skolebørn en kilopris for
at plukke jordbær, udøver ikke megen ledelse overfor denne gruppe
mennesker.
c. Manipulation/suggestion
Man fremmer sine mål gennem at misinformere eller ved
karismatisk adfærd i det ekstreme som f.eks. hos en diktator eller hos
visse religiøse ledere
d. Ledelse gennem henvisning til udefra fastsatte regler
("automatisk ledelse") Lederen er i denne situation blot en
"pseudoleder". Denne reelle ledelse finder sted hos den der har fastlagt
de pågældende regler.
Forsvunden genstand efter midnat.
Når man leder en gruppe mennesker gennem motivation,
søger man at få disse mennesker til at handle på en bestemt måde, ved at
give dem en forståelse for og søge en accept af, hvad de
gør, og hvorfor de gør det.
Man er kun leder i kraft af den tillid man nyder hos
sine medarbejdere /medmennesker.
At have motiv for noget, er en god drivkraft for
handling.
Der er ligeledes en positiv sammenhæng mellem trivsel og
effektivitet.
Mennesket vil yde sit bedste, når det trives godt.
Når det ved hvad det gør og hvorfor, og når det selv har
haft en medindflydelse på sin situation.
Det er i alt enkelthed det fundament motiverende ledelse
bygger på.
Motiverende ledelse er en handlemåde hos lederen der
bl.a. omfatter følgende :
1. Lederen skal gøre sig sine ledelsesmål klare.
2. Der skal informeres grundigt om, hvad det er man
ønsker den gruppe man leder, skal gøre. Hvilke mål skal nås.
3. Det skal sikres, at gruppen faktisk har de
ressourcer, herunder den uddannelse der er tilstrækkeligt til at de
stillede mål kan nås.
4. Lederen skal selv leve op til de mål, han eller hun
sætter for andre.
5. Lederen skal skabe et fællesskab i den gruppe, han
eller hun er ansvarlig for at lede.
6 Lederen skal arbejde for at give
medarbejderne/medmenneskene en positiv følelse af eget værd.
7. Lederen skal sikre at der sker noget. Handling er
væsentligt, når man har sat sig noget for,
8. Kontroller og korriger.
9 Lyt til medarbejderne, og lær af dem.
10. Gør det positivt, morsomt, festligt og fornøjeligt
at være med
Handlemåden skal "blandes" optimalt svarende til den
konkrete situation.
Den er samtidigt udtryk for en holdning til, hvordan man
bør lede virksomhed på en menneskelig måde.
Det er endeligt min erfaring, at det giver gode
resultater.
1. Lederen skal gøre sig sine ledelsesmål klare.
Næst efter at have "fundet" sine medarbejdere i
betydningen af, at vide hvem der er, hvad de vil, hvad de kan o.s.v., er
det vigtigt at gøre sig klart, hvad det er man egentligt vil med den
gruppe mennesker man har et ledelsesansvar for.
Der skal sættes mål.
Mål skal sættes indenfor rammerne af det mulige.
Hvad der er muligt og hvad der ikke er det, er lederens ansvar at prøve
af.
Her gælder det om, ikke at tage alt for mange
tilsyneladende begrænsninger for givne.
"Grænserne skal afprøves ved handling".
Målsætning er mange ting.
a) Virksomhedens/gruppens idegrundlag er det
grundlæggende. Hvorfor er vi overhovedet samlet som gruppe.
Abraham Lincoln og The
gettysburg address - en vision for et samfund
b) med idegrundlaget for øje, fastlægges gruppens
langsigtede målsætninger - så langt ud i fremtiden som man med
fornuft kan skue. For nogen grupper kan den langsigtede målsætning
strække sig i årtier (f.eks. bygningen af den transsibiriske jernbane)
andre kan kun planlægge langsigtet et par måneder ud i fremtiden eller
kortere. Det afhænger af situationen.
c) endeligt har man behov for daglige operationelle
mål.
Målene skal i alle tilfælde så vidt som muligt være
identificerbare og kvantificerbare, således at man har mulighed for at
vurdere om man faktisk nærmer sig målene eller om man tværtimod fjerner
sig fra dem.
Når lederen fastlægger mål, skal han i det omfang det
overhovedet er muligt, fastlægge disse under hensynstagen til helhedens
interesser i den gruppe han/hun leder.
I visse tilfælde er målene tilsyneladende helt udefra
givne, hvorfor ledelsesopgaven er begrænset til at afprøve hvorvidt
målene alligevel kan ændres; til at fortolke målene for gruppen samt til
at hellige sig opgaven med , hvordan målene nås.
Der er imidlertid typisk flere frihedsgrader. hvis man
bare ser sig for.
Gruppens medlemmer skal inddrages i målfastlæggelsen. og
man skal sammen finde ud af, hvad det er man vil, hvorfor, hvordan og
hvornår.
Lederen skal især søge at pege på de muligheder
der foreligger og søge at skabe accept om at acceptere nogle af disse
muligheder som mål.
Resultatet af målsætningsprocessen skulle gerne blive,
at alle i gruppen, lederen såvel som de øvrige, føler at der i
fællesskab er etableret fælles mål, "og at opgaven med at nå disse mål
er en fælles opgave.
Har en gruppe flere mål, skal lederen sikre at der sker
en prioritering mellem målene.
I en virksomhed der skabes ved en fusion
eller sammenlægning af flere virksomheder er målene ikke
samordnede fra starten. Der kan være tale om reelle eller tænkte
konflikter. |
En leder skal gøre det klart for sig selv
hvad det er han/hun sætter i gang når han begynder at lave om på
en virksomhed.
Virksomhedsudvikling begynder med at skabe ubalance.
- Med at så tvivl om det beståendes
fortræffelighed
- med at gøre medarbejderne og en selv
bevidste om det man foretager sig.
Rækkefølgen man søger at gennemføre
ændringer på er vigtig.
- først skal medarbejderne
bevidsthedsgøres om at noget skal ske
- derefter skal der ske en diskussion af
fremtidens vilkår og muligheder
- endeligt skal den nye handlemåde
indføres
Hvis man blot fastlægger nye regler for
hvordan medarbejderne skal handle uden bevidsthedsgørelse om
problemstillingerne sker der i bedst fald ingenting.
Det tager tid at ændre menneskers
holdninger. |
2. Der skal informeres grundigt om, hvad det er lederen
ønsker gruppen skal gøre.
Det er ganske vist .
Hvis man ønsker at en gruppe mennesker skal arbejde hen
mod et fælles mål, må man forklare grundigt hvad målet går ud på.
Informationsopgavens omfang må ikke undervurderes.
Lederen (ledelsesgruppen) må ikke falde i den forkerte
grøft at tro, at blot fordi den selv har forstået problemerne/- opgaven,
så har alle de andre det nok også. Informationsformidling i hierarkiske
systemer går langsomt, og informationen bliver forvrænget i de
forskellige dele af systemet.
Information er i sin ideelle form en interaktiv og
individuel proces.
Interaktiv fordi informationsopgaven ikke er slut, før
man har fået en tilbagemelding om, hvordan informationen er forstået, og
individuel fordi alle opfatter forskelligt og derfor skal informeres
forskelligt, for at få den "samme fælles viden.
Informationsopgaven er en ledelsesopgave, især når det
drejer sig om at forklare de mere fundamentale ting så som virksomhedens
mål og værdinormer.
Overlades informationsopgaven til andre, vil der komme
"støj" i informationsformidlingen .
En åben informationspolitik er i øvrigt en styrke for
enhver gruppe, Hvis viden er "fælleseje" er det lettere at optimere
ressourceanvendelsen, ligesom man undgår en masse rygter,
fejlvurderinger samt intern jalousi mellem de der "intet ved", og "de
der ved det hele",
Der er i øvrigt intet galt i, at ledelsen gennem en
aktiv "intern markedsføring" af sine ideer og tanker, skaber opbakning
bag sin politik, så længe ledelsen er åben for, at også andre bør have
mulighed for at gøre det samme, i helhedens interesse.
3. Lederen skal sikre sig, at gruppen disponerer over de
ressourcer, herunder den uddannelse, der er tilstrækkelig til at kunne
nå de stillede mål.
Om at
blive sat på en Uriaspost.
Der skal være en realistisk balance mellem de stillede
mål og de ressourcer der sættes ind på at nå målene. Det er lederens job
at afveje om dette sker.
Ressourcer er ikke blot antal personer og maskiner, men
også personernes uddannelse, kompetencer, modenhed o.s.v.
Det er ikke god ledelse at sende folk på Uriasposter,
ligesom det heller ikke er fornuftigt at sætte målene så højt, at de
lige netop ikke nås, selvom præstationen måske alt taget i betragtning
er fortræffelig.
Mennesket har behov for at "vinde ".
Blandt "ressourcerne" hører også ledelsens aktive
"træning" og støtte til medarbejderne i udøvelsen af deres hverv.
Der skal roses og rises og der skal opmuntres, når der
er behov herfor.
Ledelsen skal vise sin aktive 'interesser for opgavens
løsning, og skal selv være parat til at overtage ubehagelige jobs, hvis
dette er nødvendigt.
Udsæt ikke medarbejderne for noget, du ikke selv er
parat til at gøre.
Den praktiske socialisme
Når man ændrer eller videreudvikler en
virksomhed må man gøre sig klart at ikke alle medarbejdere kan
følge med og tilpasse sig ,ikke på grund af manglende vilje med
på grund af manglende evne. Disse mennesker må ikke blive
tabere. |
4. Lederen skal selv leve op til de mål han eller hun
sætter for andre.
Vi vejrer i vinden !
Lederen er "synlig" og kommer derfor, hvad enten han vil
det eller ej, til at tjene som et eksempel for sine medmennesker.
Alt efter behag kan man beklage "tabet af privatliv",
eller "glæde sig over de muligheder man derved har fået gennem egne
handlinger, at vise gruppen den rigtige vej".
Lederen skal ved sine egne handlinger vise vejen mod de
fælles mål, ellers kommer der kludder i det.
Det er aldrig godt, hvis lederen siger et og gør noget
andet.
Belønninger og kritik af medarbejdere som led i
udøvelsen af ledelsesfunktionen, skal også være i overensstemmelse med
den tilstræbte målsætning.
Lederen skal være ærlig overfor medarbejderne. Lederen
må ikke love mere end hvad han kan og vil holde. Når han har lovet noget
skal det holdes.
Lederen skal stole på sine medarbejdere, og i ord og
handling vise at han gør det.
Lederen må ikke være bange for sine medarbejdere og for
deres kritik. Hvis lederen laver fejl - og det gør han - så erkend åbent
fejlen og ret den.
Behandl alle medarbejdere ens uanset deres placering i
gruppen. Lederen er en fællesnævner for hele gruppen.
En favorisering af dele af gruppen f.eks. de
højtuddannede, vil uundgåeligt føre til indre modsætninger i gruppen,
der kun kan virke negativt på mulighederne for at nå gruppens mål.
5. Lederen skal skabe et fællesskab i den gruppe han
eller hun er ansvarlig for at lede.
Hvad mener du ?
Ledelse forudsætter at mindst 2 personer arbejder mod et
fælles mål.
Man kan meget vel tænke sig grupper, der arbejder mod
fælles mål, uden ledelse f.eks. et ægteskab eller en gruppe venner der
planlægger en ferie sammen.
Når gruppen når en vis størrelse, viser det sig hurtigt,
hensigtsmæssigt at etablere en ledelse af denne.
Ledelsen skal ved en hensigtsmæssig målfastlæggelse,
organisation, kontrol o.s.v. sikre, at gruppen gennem samarbejde når
mere end hvad man ville have nået hver for sig.
Dette forudsætter imidlertid, at lederen er ansvarlig
for en gruppe der faktisk har, og føler de har fælles interesser.
Mange grupper er kun et "tilsyneladende fællesskab".
I realiteten består gruppen måske af en række mindre
undergrupper med modstridende interesser.
Dette kan i mange situationer være fuld ud acceptabelt,
bare man er klar over den situation man står overfor.
Store multinationale virksomheder med tusindvis af
ansatte og mange forskellige virksomheder i forskellige lande og i
forskellige brancher, har måske kun en overordnet koncernledelse og en
vis fælles ejerkreds til fælles, hvilket sikkert er helt fint for den
type virksomhed.
Ledelse er som sagt situationsbestemt. En leder af en
gruppe der forudsætningsvis har fælles mål og opgaver, må - imidlertid
sikre sig, at dette også er tilfældet i realiteten.
Problemet er meget reelt. Det vil ofte være tilfældet at
der selv i ret små grupper danner sig undergrupper der måske nok føler
en vis solidaritet med helheden, men som i overvejende grad arbejder for
sin egen interesse. Måske til fordel for helheden, måske ikke.
Et nærliggende eksempel er en virksomhed og de
forskellige afdelinger og kontorer i denne.
Lederen af en virksomhed/enhed må altid have helhedens
interesse for øje, frem for de enkelte deles.
Menneskene opfatter den samme
"virkelighed" forskelligt. Lederen skal skabe et minimum af
"fælles" virkelighedsopfattelse f. eks:
- fælles opfattelse af virksomhedens
økonomiske situation
- fælles opfattelse af muligheder og
trusler for virksomheden.
|
Metoderne til at sikre dette er mange.
Først og fremmest bør man organisere arbejdet således,
at alle gruppens medlemmer får berøringsflader til hinanden og får
mulighed for at lære hinanden bedre at kende, samt at de får en række
fælles "oplevelser"
- fælles personaleblad/ fælles information -fælles ydre
symboler/ logo -personaleforening -fælles kantine
- "favorisering" af nuværende gruppemedlemmer frem for
"nye" f.eks. ved stillingsbesættelser - alt andet lige.
Lederen bør aktivt påvise og forklare overfor de enkelte
gruppemedlemmer /undergrupper de fordele de har af hinanden og derved
styrke loyaliteten overfor helheden.
En rokering af medlemmerne mellem de enkelte
undergrupper vil også give en forøget indsigt og en bredere loyalitet.
Lederen skal selv ved sin egen adfærd slå fast, at der
er tale om et fællesskab. Han skal være lige loyal overfor de enkelte
undergrupper.
Vi er alle vigtige for helheden
6. Lederen skal arbejde for at give
medarbejderne/medmenneskene en positiv følelse af eget værd.
Mennesket lever ikke af brød alene. Der skal være et
formål med det hele.
Lederen skal identificere en gruppes problemer. finde
løsninger på disse, og skal derefter finde nye problemer /eller
udfordringer som gruppen derefter kan beskæftige sig med.
Mennesket har behov for, at der bliver stillet krav til
det, og givet det udfordringer. Det giver spænding og noget at leve for.
Kravene skal være realistiske og skal medføre en rimelig
portion "sejr".
Den enkelte medarbejder skal gøres ansvarlig for sin
egen situation/ sit eget arbejde. Undgå at ansvar forflygtiges "opad" i
et system.
Deleger så meget som muligt.
Opstil kriterier for succes, således at alle kan vide
hvornår vi har vundet, og hvornår vi ikke har det.
Gør det klart for den enkelte og for alle, at der er et
behov for alle i gruppen.
Gruppens mål er sat i forhold til hele gruppen og kan
kun nås, hvis alle er med – i overensstemmelse med hvad de kan.
Beløn og ros, hvor det er muligt.
Belønninger gives offentligt.
Kritik i enrum.
Hvis medarbejderne i en virksomhed ikke er stolte af at
sige offentligt, hvor de arbejder, er der noget galt med virksomheden.
Når mennesker har en positiv fornemmelse af eget værd
vil de fungere bedre blandt andre mennesker. De vil kunne inspirere og
komme med ideer til gavn for alle, og de vil føle at de har et
"overskud", således at de kan hjælpe andre.
Længsel og handling
7. Lederen skal sikre at der "sker noget" .Handling
er væsentligt , når man har sat sig noget for.
Lederen skal ikke altid gå forrest.
Når det er nødvendigt skal han gå bagerst og hjælpe de
svage, eller han skal gå "på siden" for at se hvad der sker der.
Men han skal
gå "først", når der skal gås!
Lederen har
initiativpligten.
Når en gruppe har sat sig sine mål måske efter en
vanskelig afvejningsproces af hvor man skal hen og hvorfor - så skal der
ske noget, ellers forsvinder målet igen af syne. Det er lederens pligt
at sikre, at der bliver handlet i overensstemmelse med målsætningen.
Lederen skal kun undtagelsesvis gøre det meste selv, men
det kan ofte være hans eller hendes opgave at fjerne forhindringer for
handling, det være sig ressourcemæssige begrænsninger eller
vanemæssige forestillinger om, hvad der er muligt og hvad der ikke er
det.
Lederen skal gøre det lovligt at gøre noget man ikke har
gjort før.
Vi lever en stærkt omskiftelig verden. Lederen skal
ligeledes gøre det lovligt at gøre fejl.
Ingenting at gøre, er også en slags handling.
Vi bliver hvor vi er og lader verden gå forbi os. Dette
betyder ikke at ens situation er uændret. Ens relative situation til
verden er ændret. Denne ændring er sikkert sket uden at man har haft ret
megen indflydelse på udfaldet.
Derfor: Vov at kæmpe - Vov at vinde!
Hvis andre ikke gør det, må man gøre
det selv.
8. Kontroller og korriger.
Lederen skal kontrollere om alt går rigtigt til og gribe
ind, hvis dette ikke er tilfældet.
Dette er hans job, og ikke et udtryk for sadistisk trang
hos ledere til at pine og plage andre mennesker, eller til at begrænse
deres frihed.
Det er heller ikke et udtryk for manglende tillid til de
enkelte medlemmer i gruppen.
Tilliden ligger i, at man delegerer opgaven til de
pågældende og lader ham eller hende løse den, i stedet for at gøre det
selv eller at lade andre gøre det.
Viser det sig at opgaven ikke bliver løst
tilfredsstillende, er det lederen selv der har taget fejl, ved at
delegere til den forkerte.
Det er uforsvarligt både overfor den enkelte og overfor
helheden fortsat at acceptere at der begås fejl eller at aftalte mål
ikke nås.
Lederen må derfor informere sig om, hvad der sker og
korrigere hvis noget går galt.
Måden kontrol og korrektion udføres på, kan naturligvis
være mere eller mindre velvalgt.
Kontrol skal være selektiv - situationsbestemt, og den
skal begrænses til, hvad der er nødvendigt.
Kontrolformen skal aftales med de der kontrolleres, og
der skal søges enighed om, hvad det er man kontrollerer og hvorfor.
Det er i den forbindelse også legitimt at konstatere,
hvor meget eller hvor lidt en enkelt medarbejder producerer. Her må man
igen gøre sig klart, at mennesker er forskellige. Det lederen skal
konstatere, er hvordan en given præstation svarer til fælles
forventninger og aftaler om denne. Gennemsnitsnormer kan være
vejledende, men ikke mere. Det er f.eks. ikke tilfredsstillende at
dygtige og motiverede medarbejder kun "fungerer" på halv kraft, bare
fordi de derved har opfyldt "normen". Har mennesket ikke tilstrækkelig
med udfordringer trives det ikke godt.
"Kontrol" kan derfor også være en mulighed for at få en
medarbejder placeret på en mere passende "hylde".
9. Lyt til medarbejderne og lær af dem.
Man binder os på mund og hånd
Medarbejderne er de mange. De ved mere end dig, i hvert
fald tilsammen.
Hold så megen direkte kontakt til dine medarbejdere og
lær hvad du kan, men vær loyal mellemlederne.
Vær tilgængelig for medarbejdernes forslag og tag deres
bemærkninger alvorligt.
Gør det almindeligt at du taler med mange .Undgå
"favoritter".
Ledere taler normalt meget. Forsøg at lytte mere og tale
mindre.
Træf først beslutninger "efter" at have hørt, hvad der
siges for og imod en sag, og ikke før. Vent med din egen mening til
sidst.
Erkend åbent din uvidenhed og lær det du har fornødent.
10. Lederen skal gøre det positivt, morsomt, festligt og
fornøjeligt "at være med".
"I dit ansigts sved skal du tjene dit brød".
Sådan var det i gamle dage, og sådan er det fortsat
mange steder endnu.
Det kan imidlertid ikke være udtryk for nogen
idealsituation.
Mennesket trives bedst i positive miljøer.
Åbenhed slipper kreativiteten løs.
Fælles sejre skal festligholdes. Det giver en god fælles
kulturarv.
Lederen skal bekymre sig om sine medarbejderes ve og vel
såvel på det materielle som det kulturelle plan. Metoderne er utallige:
- der skal farver på væggene
- det er tilladt at grine og synge på gangen
- glædelige begivenheder skal fejres
"Overraskelser" er altid godt - "Forandring
afveksler" som P. Sørensen Fugholm siger.
Men husk selv at tage del i løjerne!
Forbudtland og mågodtland.
En leder er sjældent ene om at lede.
Han er et led i ledelsen.
Denne ledelse skal fungere godt, for at hele gruppen kan
fungere godt.
Ledelsen skal ikke altid være enig om alting, men den
skal i hvert fald være enige om gruppens fælles mål og måderne man skal
arbejde frem mod disse.
Lederen skal virke som inspirator, opmand, formidler og
endelig beslutningstager i ledelsesgruppen.
Han er førstemand blandt ligemænd.
I ledergruppen må lederen være klar over, at han hverken
har ret, eller kan få ret hele tiden. Alle skal vinde deres sejre.
Lederens sejr består ikke i, at han altid får ret, men
at han får det hele til at virke, og at de fælles mål nås.
"Lykken er en chance".
Som leder får man mange chancer og mange muligheder.
Man får måske også mange penge - men ikke nødvendigvis.
Man får ikke megen tak. Det kunne ellers have lunet
godt.
En leder må skabe sig sine egne kriterier for succes, og
så glæde sig, når han når det.
Det er dejligt at arbejde med mennesker og det er
dejligt at føle "suget i maven" ved at have flere "frihedsgrader" end de
fleste.
At realisere sine egne drømme og
muligheder er godt. At skabe muligheder for at medarbejderne får
realiseret deres drømme og muligheder er bedre. |
Man skal hele tiden huske a t man "leder" for andre, og
ikke for sig selv. Det gir desværre også en lurende tvivl om, hvorvidt
man slår til, og om andre ikke kunne gøre det bedre. Denne tvivl skal
have en chance, men den må ikke dominere. Hvis lederen begynder at
tvivle på sig selv, vil denne tvivl spredes til hele gruppen.
Der kommer på den anden siden en dag, hvor det er tid at
holde op.
Man kan kun håbe, at man har tilstrækkeligt klarsyn til
selv at se dette.
Hvad sagde jeg
EFTERSKRIFT
Ideal og virkelighed
Vi stræber alle.
Vi når meget,
Men vi er ikke
fuldkomne.
Det gør ikke vor
stræben mindre prisværdig.
|