Andros er manden
og gynaikos er kvinden. I fællesskab er de mennesket.
Mænd og kvinder er
både ens og forskellige.
Forskellene
indenfor kønnene er muligvis større end forskellene mellem kønnene.
Fællestrækkene
indenfor kønnene er typisk blevet karikeret til det
ekstreme.
Manden er
generalen, den opdagelsesrejsende, entreprenøren. Han er
logisk, magtfuld,
principfast, konkurrerende, dominerende, risikovillig, analyserende ,
differentierende og statussøgende.
Kvinden er
husmoderen, sygeplejersken.
Hun er
omsorgsfuld, intuitiv .Søger tryghed og sikkerhed. Er intim og
hengivende. Skaber relationer mellem mennesker, er følelsesfuld og
opfatter situationen som en helhed. Hun "vedligeholder" og fejer skårene
op når noget er gået i stykker.
Mennesket er
både mand og kvinde.
Ledelsesfilosofierne og sikkert også ledelsespraksis har traditionelt
været præget af
maskulin dominans. De "kvindelige" aspekter af livet har ikke rigtigt
været acceptable at bekende sig til i ledelsesmæssig
sammenhæng skønt
de givetvis har været anvendt i betydeligt omfang, både af mænd og
kvinder.
Tankerne om det
androgyne menneske, og den androgyne leder går ud på at man i højere
grad end hidtil skal vedkende sig "Det hele menneskes" evner og
egenskaber og anvende disse fuldt ud.
Der har i tidens
løb været mange ideer om hvordan man skal lede andre mennesker.
Ledelse er dog en
kunst der først rigtigt gør sig i praksis.
Ledelse er
situationsbestemt og kulturbestemt.
Meget er afhængigt
af formålet med det hele Målsætningen.
Det danske og de
vestlige samfund har etableret sig med en kultur hvor idealerne vækst,
succes, ufejlbarlighed, fornyelse, konkurrence-,fremskridt, magt,
dominans og vision er sat i højsædet, mens andre aspekter af livet så
som vedholdenhed, ydmyghed, ansvarsfølelse, uhøjtidelighed,
overbærenhed, solidaritet, samarbejde, tryghed og ressourcebevidsthed
har ført en mere tilbagetrukken tilværelse.
Idealbilledet af
den traditionelle leder har været præget af dette
samfundssyn i
hvert fald hos den private sektors ledere.
Lederen - HAN- og
det er næsten udelukkende en HAN, skal organisere
menneskers adfærd
således at disse i "virksomhedsperspektiv" er med til at skabe SUCCES.
Hvad der sker
udenfor virksomheden er enten samfundets opgave, eller
tilhører
privatlivets fred.
Livet er opdelt i
et arbejdsliv og et privatliv.
Arbejdslivet er
præget af specialisering. Mennesket i arbejdssituationen er et
produktionsmiddel.
Den "mekaniske
menneskeopfattelse" er først sent blevet forladt i teorien, og næppe
endnu i praksis.
Målet var profit.
Vækst legitimerede alt.
Succesen skulle
være synlig.
"Virksomheden" var
i teorien ligeså anonym og upersonlig som mennesket i virksomheden.
Ressourcerne skulle bevæge sig frit for at samfundets nytte kunne blive
så stor som mulig.
Samfundet ændrer
sig imidlertid. Kulturen og normerne ændrer sig.
Det går som regel
gradvist og langsomt, men der sker ændringer.
Vækst er ikke
længere så soleklart som overordnet altfavnende målsætning .
Uanset en fortsat
"vækst" gennem årtier synes dette ikke at have skabt en løsning på i
hvert fald det danske samfunds problemer, men snarere at have skabt
endnu flere.Forurening, fremmedgørelse, forjagethed, ensrettethed
(manglende variation).
Produktionssystemerne ændrer sig. Selvom kapitalapparatet er stigende og
teknikken uforlignelig bliver investeringen i mennesket og dens viden
også større og større.
Det bliver mere og
mere klart at samfundet ikke kan løse alle
problemer.
Specialiseringen i opgaveløsningen bliver for dyr og
ineffektiv. Det
enkelte menneske og virksomhederne må selv påtage sig et større ansvar
for problemernes løsning eller bedre, for at de ikke opstår.
Med samfundets
ændring, ændrer vilkårene for at udøve ledelse sig også.
Virksomhedernes
målsætning bliver mere kompleks.
Den private
sektors målsætning nærmer sig den offentliges i kompleksitet.
Det er ikke nok at
profitmaksimere. Virksomheden skal også kunne overleve på længere sigt.
Den skal nyde en samfundsmæssig accept, der skal være stolthed ved egen
aktivitet, virksomheden skal kunne tiltrække gode medarbejdere.
En stigende del af
produktionsapparatet består af medarbejdernes viden.
Dette medfører
behov for en helt anden holdning til medarbejderen som menneske. " Viden
" kan ikke mobiliseres på samme måde som indsatsen fra en arbejder med
en skovl.
Aspekter af
en androgyn ledelsesform
I .Lederen skal
søge at "kende sig selv "og de mål han eller hun stræber efter at nå, og
skal ud fra denne erkendelse forsøge at udvikle de aspekter ved sig selv
der gør ham eller hende til en" både/og " leder.
F.eks bør man
dyrke kunsten at være:
- den omsorgsfulde
general
- den visionære
realist
- den fleksible
planlægger
- lederen der
viser vej og i øvrigt holder sig i baggrunden.
- den der er tæt
på mennesker og som også kan holde afstand
- den tillidsfulde
(delegerende) kontrollant.
- Den der skaber
enighed og som samtidigt kan skære igennem og træffe beslutninger.
Alt sammen måske
ikke så svært når man samtidigt gør sig det klart at man :
- ikke kan klare
det hele selv, men må arbejde sammen med med andre,
- at man gør fejl
fra tid til anden, og at det er man heller ikke ene om.
Når lederen får
mulighed for at vælge lederkolleger til at arbejde sammen
med, skal lederen
vælge kolleger der supplere og komplementere lederens
egne evner og
lederstil, og skal undgå at vælge kopier af sig selv.
II. Mennesket skal
sættes i centrum.
-lederen skal
holde af mennesker, (og af sig selv)
-ledelse er
interaktiv med de der ledes. Man skal være parat til at lære
fra de der ledes.
Man skal lytte.
-"coaching" er en
god ting. Man skal støtte hvor der er behov. Støtten kan også godt have
karakter af en "opsang".
- man skal
acceptere at andre end en selv også kan begå fejl.
-information og
motivation er alfa og omega. Information skal deles med
mange og ikke
forbeholdes de få. Information er interaktiv og individuel.
-holdningspåvirkning og intern markedsføring er både på sin plads og
nødvendig. Skab
forståelse for" Hvorfor" noget skal ske ,og ikke blot for
Hvor, Hvordan og
Hvornår.
III. Ledelse skal
være situationsbestemt.
Få
ledelsessituationer er ens. Leders skal analysere situationen nøje og
derefter bruge alle de reaktionsmuligheder der er til rådighed.
Variation og
overraskelse er også en god ting.
IV. Skab en
helhedsopfattelse af situationen.
Virksomheden/organisationen fungerer som del af et samfund.
Medarbejderne har
også et liv udenfor organisationen.
Det hele hænger
sammen.
V Vær musisk,
poetisk, humoristisk, sjov, uhøjtidelig og skab muligheder for at dine
medarbejdere kan være det samme.
Brug følelse og
intuition som supplement til det rationelle.
VI. Vær
ressourcebevidst, miljøbevidst og ansvarlig
VII. Lederen kan
naturligvis stille krav til sine medarbejdere.
Der er stadigvæk
mål der skal nås. Det ville være bedst hvis medarbejderne
blev inddraget i
fastlæggelsen af målsætningen, men det er nok for meget forlangt i de
fleste organisationer.
VIII. Skab
sammenhold i organisationen.
Skab sociale og
menneskelige bånd mellem virksomhedens medarbejdere. Brug
symboler for
fællesskabet som medarbejderne kan samles om. Tag vare på de svage. Føl
ansvar, og skyd ikke dette ansvar over på de andre (samfundet).
IX. Vær
tilgængelig og forståelig. Brug f.eks. aldrig betegnelsen Androgen
ledelse om dig selv og det du gør. Det vil skabe en fremmedgørelse og
afstand til dem du leder, der normalt ikke vil forstå kunstige
fremmedord. Vær tværtimod ligetil, synlig og frem for alt tilgængelig
for dine medarbejdere. Bliv aldrig blot et skyggebillede hvis meninger
og adfærd et" præsteskab" af "andre" bedrevidende lever af at fortolke ,
hvis du vil undgå at blive en fange af disse "andre".
X. Glem ikke at få
"dagligdagen" til at fungere. Den er måske ikke så
spændende som
"fremtiden", men man kommer ikke uden om den for at kunne nå til
"fremtiden"
XI. Vær stædig,
vedholdende, udholdende, ihærdig, aktiv og
handlingsorienteret. Udsæt ikke et problems løsning til det er for sent.
Ryd så op efter
dig. Glat ud og gå videre.
Og frem for alt
husk at:
Lysten driver
værket.
Ledelse er et af
de mest lystbetonede aktiviteter der findes.
Meget få ledere er
blevet leder mod deres egen vilje og ønske.
Vis andre at du
kan lide at lede, og husk at holde op mens legen er god
|